19.10.25

Unidade didáctica: Percepción corporal

 

Unidade Didáctica: Percepción corporal

Etapa: EP (1.º ciclo) · adaptable a EI 5 anos Área: Educación Física
Centro: CEIP Flores do Sil (Ponferrada) · Docente: Jorge García Gómez
Marco legal: LOMLOE (Lei Orgánica 3/2020) · Decreto 155/2022, do 15 de setembro (currículo de EP en Galicia)

Competencias específicas (Decreto 155/2022 · EF)

CE1. Coñecemento e valoración do corpo CE2. Control corporal, coordinación e equilibrio CE3. Comunicación e expresión corporal CE4. Participación cooperativa, respecto e inclusión CE5. Percepción–decisión–execución en xogo CE6. Relaxación, respiración e benestar

Obxectivos didácticos

  • Identificar as partes do corpo e experimentar coas súas posibilidades de movemento.
  • Mellorar control postural, equilibrio e lateralidade.
  • Desenvolver percepción espacial e coordinación dinámica.
  • Participar en xogos cooperativos e de oposición respectando normas e compañeiros/as.
  • Empregar a expresión corporal para comunicar emocións e ideas.
  • Favorecer a relaxación e o control respiratorio tras a práctica.

Saberes básicos (Decreto 155/2022)

  • O corpo e o movemento: esquema corporal, lateralidade, control tónico-postural.
  • Habilidades motrices básicas: desprazamentos, saltos, xiros, reptacións e manipulacións.
  • Coordinación e equilibrio en situacións estáticas e dinámicas.
  • Expresión corporal e creatividade motriz.
  • Benestar: relaxación, respiración, conciencia corporal.

Fase de animación

Obxectivo xeral: activar o corpo e tomar conciencia do espazo e do grupo. Competencias: CE1, CE2, CE4, CE5.

ActividadeDescriciónObxectivo didáctico
Roubo e contrarrouboTodos/as cunha cinta na parte traseira do chándal. Roubar cintas e evitar que che rouben a túa.Percepción espacial e atención motriz.
Cara e cruzDous grupos de costas na liña central, separados por un paso. Ao sinal, uns persiguen e outros foxen.Reacción a estímulos auditivos/visuais.
A arañaPasar dun lado ao outro do campo sen ser tocado. Os tocados pasan ao medio para axudar.Velocidade de reacción e agilidade.
Parellas – “Barriga ao chan!”Corren polo espazo; ao sinal, deitarse no chan o máis axiña posible.Control tónico e rapidez de execución.
O látegoEn grupos de 6-8 en fila, collidos pola cintura. O primeiro tenta “quebrar” a cadea ou tocar ao último.Coordinación grupal e forza dinámica.
Descubrir os límites do terreoMarchar e correr polo espazo atendendo a sinais acústicas.Orientación e percepción espacial.
A serpe na espalderaEn relevos, subir un barrote cada vez.Forza de tracción e control corporal.
Círculo contra círculoDous círculos concéntricos: os de fóra tentan chegar á liña; os de dentro intentan tocalos.Reacción e cooperación.
O cazador6–8 formando círculo collidos das mans; un de fóra intenta tocar a quen elixa mentres o grupo xira para evitalo.Cooperación e reacción grupal.
A cadeaPerseguir aos demais e ir formando cadeas cos tocados.Coordinación colectiva.
Aros polo chanCarreira suave sen pisar aros; saltar aros; puntillas, etc.Equilibrio e control postural.
A cumprir ordesCumprir ordes antes de contar ata tres (ex.: “tocar a parede!”).Escoita activa e autocontrol.
Relevos con cordaSaltar a corda; equilibrios sobre a corda.Coordinación e ritmo.
Pilla pisa cun aroPara salvarse: enriba dun aro, subir á espaldera ou ao “quitamedos”.Percepción do espazo e toma de decisións rápidas.

Fase principal

Obxectivo xeral: descubrir o corpo, as súas partes e posibilidades motrices. Competencias: CE1, CE2, CE3, CE4, CE5.

ActividadeDescriciónObxectivo didáctico
Test de lateralidadeObservación do dominio da man e do pé.Identificar lateralidade e dominancia.
Temos todos as partes iguais?Camiñar sobre colchonetas e contar “pés de lonxitude”; comparar pernas, altura e peso.Recoñecer diferenzas corporais.
Correr e subir á colchoneta ao sinalDesprázase e, ao sinal, refúxiase na colchoneta.Percepción espacial e reacción.
Quen pesa máis? Quen é máis alto?Comparacións guiadas con respecto e coidado.Autocoñecemento corporal e respecto á diversidade.
Transportar o feridoTransportar un/ha compañeiro/a nunha colchoneta.Cooperación e percepción do peso.
Experimentar partes do corpoQue podemos facer con pernas, brazos…?Conciencia segmentaria e creatividade motriz.
Moverse cos brazos estiradosPaxaros, saúdos e figuras.Control postural e expresión.
A historia (conto)Contar e escenificar unha historia.Expresión corporal e comunicación.
Exercicios de iogaPosturas básicas e respiración.Control tónico e relaxación.
Correr arrastrando unha cordaArrastrar con unha man e coa outra.Coordinación bilateral.
Corda atada ao nocello/xoelloCorrer con corda atada (prohibido pisala).Equilibrio e control motriz.
Mover a corda de maneiras diferentesOndas, xiros, balanceos.Creatividade e ritmo.
Desprazarse cos ollos pechadosGuiado por voz ou tacto.Percepción sensorial e confianza.
Os coellos na fragaParellas “árbore–coello”; ao sinal, o coello pasa entre as pernas, dá a volta ao círculo e senta de novo.Coordinación, reacción e regras sinxelas.
Parellas: saltos por ribaUn sentado; o outro salta por riba. Variantes a catro patas.Potencia de salto e control.
Relevos a pata coxaDesprázase cunha soa perna.Equilibrio dinámico e forza.
A pasar polo túnel4 equipos; un membro fai de “túnel” (pernas abertas) a 10 m, relevos pasando por baixo.Coordinación e respecto espacial.
Con arosPasar a través, flexionar, saltar, facer rolar e entrar antes de que pare, carreira do aro, relevos co aro.Control e creatividade motriz.
Correr collidos/asPola man, antebrazos ou ombreiros.Cooperación e ritmo.
Desprazamentos variadosReptacións, gateos, cuadrupedia invertida, saltos…Exploración motriz global.
Arrincar cebolasUn grupo sentado en liña, suxeitando pola cintura; outro tenta “arrincalos”.Tono muscular, oposición e cooperación.
Posturas en equilibrioSobre un pé, sobre un xeonllo, transportar obxecto en equilibrio, ir ríxidos…Control postural e concentración.
Exercicios con arosSecuencias combinadas de manipulación e equilibrio.Coordinación óculo-manual e control segmentario.
Relevos con aroTodos/as en liña a ~1 m: pasar o aro por detrás (de costas), despois polo lado dereito, etc. O último corre ao inicio.Coordinación, cooperación e ritmo colectivo.

Fase de volta á calma

Obxectivo xeral: baixar o ton muscular e favorecer a comunicación corporal. Competencias: CE3, CE4, CE6.

ActividadeDescriciónObxectivo didáctico
Escenificar palabrasRepresentar oficios/accións e adiviñar.Expresión corporal e creatividade.
Director/a de orquestraUn marca xestos; o grupo imita.Coordinación e atención grupal.
Quen faltaDetectar ausencias no grupo.Memoria visual e atención.
A meta descoñecidaAvanzar ata a meta co número de pasos indicado.Percepción espacial e control.
Ioga e respiraciónRespiración en grupo collidos/as das mans.Relaxación e autocontrol.
Construcións con picas/panosFacer figuras cooperativas.Creatividade e cooperación.
O rei dos animaisXogo libre de imitación.Expresión e cohesión grupal.
A bombaXogo de reacción auditiva con parada segura.Escoita e autocontrol.
Ao medio cos ollos pechadosTentar dar co balón e adiviñar quen foi.Percepción auditiva e orientación.
MemoriónDicer nome+apelidos e unha acción; o seguinte repite e engade.Memoria e ritmo colectivo.
A liñaLanzar unha chapa achegándose a outra liña.Control xestual e precisión.

Criterios de avaliación (Decreto 155/2022)

  • 1.1 Identifica e representa partes do corpo, recoñecendo posibilidades de movemento (CE1).
  • 1.2 Axusta ton muscular e equilibrio en situacións motrices diversas (CE2).
  • 2.1 Participa en xogos e actividades físicas respectando normas e ás demais persoas (CE4).
  • 3.1 Utiliza o corpo como medio de expresión e comunicación (CE3).
  • 4.1 Controla respiración e relaxación ao final da práctica (CE6).

Observación e rexistro

Indicador observableInstrumentoEscala
Recoñece e nomea partes do corpo en acción.Rúbrica / Lista de control0=Non / 1=En progreso / 2=Acadado
Axusta equilibrio en estático e dinámico.Rúbrica / Rexistro anecdótico0–2
Respecta normas e coopera no xogo.Lista de control / Autoavaliación0–2
Emprega expresión corporal en tarefas guiadas.Rúbrica0–2
Aplica respiración/relaxación na volta á calma.Observación sistemática0–2

Notas de seguridade: revisión do espazo e material; consignas claras; adaptación de intensidades; alternativas seguras en tarefas de oposición (“arrincar cebolas”, saltos por riba) e supervisión permanente nas espalderas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario